STRÁNKY INFORMAČNÍHO A DISKUSNÍHO CHARAKTERU











*Poporodní blues

Poporodní blues, poporodní splín – příznaky, projevy, symptomy

8. června 2016 v 14:47 | Admin
  • Poporodní blues (synonymem poporodní splín, anglicky postpartum blues nebo baby blues) se řadí mezi nejméně závažné poporodní psychické poruchy, které se vyskytují až u 80 % matek. Tato lehká psychická porucha se dnes považuje spíše za normální stav, neboť vědecky je již dokázáno, že třetí den po porodu reagují téměř všechny mámy bez výjimky více či méně poporodní depresí.
    ___
    ___

  • Vlastní mechanismus je popisován takto: po porodu tělo vytváří a vylučuje jiné látky než v těhotenství, protože placenta, která tyto hormony produkovala, už v těle není. Ta mohla i za to, že se v ní vytvářel progesteron - uklidňující hormon i estrogen, který zase udržoval těhotenství v tom správném stavu. Když žena porodí, automaticky poklesne hladina těchto hormonů a to dokonce pod úroveň před těhotenstvím, což má tedy za následek vyšší náchylnost k depresivním náladám.


  • Léčba: u většiny žen tento stav samovolně odezní po dvou až třech dnech, důležité je sdílet své pocity s okolím (partner, rodina), minimalizace negativních pocitů, stresů apod., dostatek spánku, někdy i pomoc psychologa, psychoterapie, farmakologicky antidepresiva.
    Jak se projevuje poporodní blues, lehká poporodní deprese - příznaky, projevy, symptomy


    melancholické stavy



  • zvýšená přecitlivělost



  • žena je více plačtivá (mnohdy se rozpláče i bez zjevné příčiny)



  • pocity smutku



  • skleslost



  • prožívání úzkosti, osamělosti



  • někdy až podrážděnost



  • pocity zlosti



  • matky se často cítí opuštěny



  • někdy se cítí ochuzeny, že už "nenosí své dítě v bříšku"



  • poporodní deprese u 10 % šestinedělek


zdroj:http://www.priznaky-projevy.cz/psychiatrie-sexuologie/poporodni-blues-poporodni-splin-priznaky-projevy-symptomy

Poporodní blues: 10 tipů, jak se v šestinedělí nezbláznit

8. června 2016 v 14:45 | Admin
Porod máte za sebou a právě vás čeká možná ještě o něco složitější úkol: přežít ve zdraví a bez úhony na rozumu období šestinedělí. Toto období patří ke kritickým, protože si musíte zvyknout fungovat úplně jinak. Péče o nového člena rodiny, vyčerpání a hormonální výkyvy vám můžou házet klacky pod nohy.


1. Nechte si poradit

Každá maminka, která si domů přinese své první dítě, je trochu nejistá. Pokud máte nějaké pochybnosti v oblasti péče o miminko nebo o sebe, nebojte se informovat u pediatra, na gynekologii či jednoduše u své vlastní matky. To, že si s něčím nevíte rady, není nic špatného a nemusíte se stydět!
2. Mějte vše připravené předem

Vyvarujte se stresu, že doma nemáte nějakou maličkost typu rektální trubička či nahřívací pytlíček na bolavé dětské bříško. Ještě před porodem si udělejte seznam věcí, které se můžou hodit, a vybavte se. Ve chvíli, kdy jistou věc budete náhodou potřebovat, si poděkujete za svou předchozí svědomitost. Budete víc v klidu, že jste připravena opravdu na všechny situace.
3. Neduste v sobě emoce

Je úplně normální, že si s vámi hormony dělají, co chtějí. Také můžete cítit obavy, vztek, pocit bezmoci, deprese… Rozhodně není chytré hrát si na dokonalou matku za každou cenu. Vše, co vás trápí, okamžitě vyventilujte, protože čím déle se problémem budete zaobírat, tím víc se bude zvětšovat. Ať už je to cokoliv. Pokud jde o hodně časté temné chvilky, není nic divného obrátit se na psychologa. Jen pohodové mámy mají pohodové děti.
4. Naučte se odpočívat

Nezapomínejte na skutečnost, že i když jste teď maminka a leží na vás velká zodpovědnost, jste stále jen člověk. Máte pořád své potřeby a odpočinek mezi ně patří stejně jako jídlo a pití. Když budete k smrti unavená a tím pádem podrážděná, svému dítěti moc neprospějete. Stačí vynechat oblíbený seriál, dát si relaxační koupel nebo si na půl hodiny dát během dne šlofíka.
5. Najděte si přítele na telefonu

Zní to sice zvláštně, ale měla byste občas vykouknout ze své mateřské ulity a navázat kontakt s okolním světem. Stačí například obden zavolat kamarádce a popovídat si o jejích starostech. Také se jí můžete svěřit jako někomu "z venku" a řešit s ní věci, které se partnerovi říkají jen těžko. Udělá vám to dobře a ujistíte se, že se planeta se točit nepřestala.
6. Zapojte partnera

Dítě má dva rodiče, nejen maminku, která dělá všechno. Není nad to, když se tatínek může ve vymezený čas věnovat děťátku, zatímco vy si buď odpočinete, nebo si zajdete například do banky. Muži jsou rádi, když můžou plnit nějaký nový důležitý úkol a péče o vlastního potomka jim vyloženě polechtá ego. Jen je nechte, ať se spolu hezky sbližují!
7. Spánek nade vše

Stejně tak jako miminko potřebuje spinkat, aby dobře rostlo a sílilo, tak i vy potřebujete spánek pro svou regeneraci. Využijte každou příležitost si zdřímnout a rozhodně se nežinýrujte. Chce se vám zdřímnout po rodinném obědě u tchyně a miminko právě usnulo po krmení? Vykašlete se na formality a společenské povinnosti a jděte se natáhnout. Ostatní vás jistě pochopí!
9. Dodržujte tříminutovku

Naučte se rozlišovat, kdy dítě pláče proto, že ho něco trápí a kdy jen potřebuje pomazlit. Rozhodně není dobré skočit k postýlce po prvním miminkovském vzlyknutí! Počkejte chvilku a vysledujte, na co a jak dítě reaguje. Ušetří vám to hodně stresu. Když po pár dnech zjistíte, jak zní kolikový pláč, okamžitě budete vědět, jak mu pomoci.
10. Nesrovnávejte

Na prohlídkách u pediatra určitě potkáte spoustu miminek stejného věku jako je to vaše. Vyvarujte se srovnávání přírůstků váhy, počtu stolic a tak dále. Každé dítě je jiné! Nestresujte se tím, že chlapeček jiné maminky váží víc, nemá problémy s prdíky a téměř nepláče. S vámi to nemá nic společného!

Zdroj:http://www.maminka.cz/clanek/poporodni-blues-10-tipu-jak-se-v-sestinedeli-nezblaznit

Poporodní blues se považuje za spíše normální stav a vyskytuje se asi u 80% matek.

8. června 2016 v 14:17 | Admin
Jedná se o krátkou a přechodnou záležitost, která netrvá déle než dva týdny. Většinou začíná přibližně třetí den po porodu, místo radostného naladění je matka skleslá a smutná. Někdy začne být plačtivá, přecitlivělá, může mít i pocity zlosti či osamělosti. Situace se však obvykle velmi brzy urovná i bez léčebného zásahu, důležitá je podpora okolí, která urychlí uzdravení.
zdroj:http://nemoci.vitalion.cz/poporodni-psychoza/
 
 

Reklama